ذرت ارغوانی -درمان دیابت نوع 2 و بیماری کلیوی

نفروپاتی یکی از عوارض جدی مرتبط با دیابت است که منجر به بیماری کلیوی شدید (end- stage kidney)  می شود.

 ذرت ارغوانی از خانواده ی ذرت آبی است این ذرت غنی از آنتوسیانین (معروف به فلاونوئید) است که به خاصیت ضد دیابتی معروف می باشد.

 دانشمندان دانشگاه Hallymدر کره  جنوبی به بررسی فعالیت مولکولی و سلولی آنتوسیانین موجود در ذرت ارغوانی (PCA)بروی نفروپاتی دیابتی (DN)پرداختند. یافته ها نشان می دهد که PCAبا ممانعت از چندین مسیر که در بروز نفروپاتی دیابتی نقش دارند ممکن است به درمان دیابت نوع 2 و بیماری کلیوی کمک کند.

این تحقیق تحت عنوان "آنتوسیانین ذرت ارغوانی و مهار دیابت وابسته به فعالیت مونوسیت گلومرولی و ارتشاح ماکروفاژها" در مجله ی Physiology- Renal physiologyمنتشر گردید.

این تحقیق توسط کانگ مین کیونگ و همکارانشدر دو بخش انجام شد. در بخش اول این تحقیق که در آزمایشگاه (invitro)انجام شد، تأثیر PCAبروی سلولهای اندوتلیال که درشرایط هایپرگلایسمی کلیه کشت شده اند، بررسی گردید. درقسمت دوم این تحقیق در شرایط زنده (invivo)دانشمندان به بررسی تأثیرPCAبربافت کلیه درموشهای دیابتی پرداختند.

گروهی از سلولهای کشت داده شده را در معرض 1تا20 میکروگرم درمیلی لیتر از PCAبمدت 6 ساعت قرار دادند  و در مقابل به گروه دیگری از سلولهای کشت داده شده PCAداده نشد. سپس میزان monocyte- endothelial cell adhesion( چسبندگی مونوسیتها وسلولهای اندوتلیال) که فاکتور اصلی ایجاد گلومرولواسکلروز دیابتی است، اندازه گیری گردید.

در آزمایشهای حیوانی به موش های دیابتی وکنترل به مدت 6 هفته PCAداده شد سپس تغییرات بافت کلیه بررسی وآنالیزهای ایمونوهیستولوژی انجام گردید. سپس بافت کلیه برای آنالیزهای بیشتر و بررسی میزان سیتوکین های التهابی که از اجزاء کلیدی ایجاد نفروپاتی دیابتی هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

محققین دریافتند که در سلولهای اندوتلیال انسانی درمحل کشت در شرایط هایپرگلایسمی کلیه ، میزان مولکولهای چسبندگی سلول اندوتلیال بصورت وابسته به دوز با PCAکاهش می یابد. این بدان معنی است که PCAبا چسبندگی سلول به سلول درگلومرول ها تداخل می کند .همچنین به نظر می رسد PCAدرعملکرد لوکوسیت ها و چسبیدن به سلولهای اندوتلیال گلومرولها اختلال می کند.

در موشهای دیابتی ، تجویز PCAسبب کندشدن گسترش mesangialو تداخل در مسیر پیام رسانی سلولی که مرتبط با چسبندگی گلومرولار و ترشحات سلولهای التهابی می شود (علت ایجاد گلومرولواسکلروز دیابتی).

در مجموع ،PCAاز پروتئین -2 التهابی ماکروفاژها  و پروتئین 1 کیموتاکتیک مونوسیتها در بافت کلیه ممانعت می کند که در حقیقت ممکن است از تراوشات ماکروفاژها که با تراوشات کلیوی مرتبط می باشند ،ممانعت کند.

اهمیت این یافته ها این است که آنتوسیانین که احتمالاً اصلی ترین جزء عملکرد بیولوژیک ذرت ارغوانی می باشد،می تواند بافت کلیه را در برابر فعالیت mesangialمونوسیت ها و تراوشات ماکروفاژها در گلومرول ها محافظت نماید( این دو از عوامل اصلی ابتلا به نفروپاتی دیابتی می باشند).

 محققین معتقدند تأثیر محافظتی PCAاز کلیه ها با مقابله با mesangial activationمی تواند درمان اختصاصی برای گلومرولواسکلروز دیابتی والتهاب کلیه باشد.

درمجموع استفاده از مکمل های حاوی PCAمیتواند استراتژی مهمی درجلوگیری از بیماریهای عروقی کلیه دردیابت نوع 2 باشد و به عنوان عامل محافظتی از کلیه و درمان گلومرولواسکلروز دیابتی محسوب شود.

منبع: www. medicalnewstoday.com/releases/250434. php